2006/05/17

Ett kärleksbrev

Allrakäraste Kitchen Aid Artisan Mixer KSM 150PSB!

Jag vet att du egentligen är ett själlöst designföremål, en stapelvara i homestagarens bag-of-tricks, men för mig har du ett symbolvärde långt mer strålande än din blodröda yta. För mig är du både frågan och svaret, yin och yang, ebony och ivory. Du är, förhoppningsvis, mitt allt, möjligen i konkurrens med diskmaskinen. Du ska få fluffa upp äggvita till pavlovor och knåda surdegar, du ska få röra krämer och glassmet och vispa ohemula mängder grädde. Du ska få ett riktigt liv, ett liv av hårt, hederligt arbete. I gengäld ska jag putsa dig, diska dig med varsam hand, berömma dig, sjunga Cole Porter för dig och sucka hänfört åt din glans varenda gång jag kommer in i köket. Jag ska tala gott om dig inför mina vänner. Jag ska vinka till dina kusiner på TV. Jag ska älska dig så mycket att du kommer att vilja ta hit alla dina igendammade kamrater från oanvända Brommakök och inredningstidningarnas högblanka vardagslyxspecial.
Det var det. Välkommen till mitt kök på Kungsholmen. Bänken du ska bo på är inte av wenge eller ett intressant kompsoitmaterial eller ens något utrotningshotat regnskogsträslag, men det har en utvald, rentorkad och på alla sätt värmande plats, especially for you.

Je t'embrasse,

/Anna