2006/10/01

Diskrepans

Jag vet inte, men det är nånting i klaschen mellan HBO:s magasins-läsande, media-bloggande, ladda-hem-samma-dag-som-USA-premiären-kulturvänsterstatus och det här som är rätt rolig. Är det ett led i SVT:s panikdebatterade ungdomssatsning månntro?
Nu väntar jag bara på att kvällisarna och självtesttidningarna, precis som med »Sex and the City« en gång, ska vulgäradoptera serien som nån sorts defintionsmodell för ung, manlig vänskap. »Fixa Vince-stilen!« »Vem av killarna är DU?«
Jag älskar Entourage, såklart höll jag på att säga, men det är ju inte alls klart med tanke på att jag normalt reagerar med akut blodsockerfall på allt som faller in i den där grabbiga, slit-och-släng-brudiga Män Som Älskar Varandra-kategorin. Skitsamma, en pet peeve mindre. Och hade Michael J. Fox varit död hade Kevin Connolly varit hans reinkarnation, fast snällare, utan gimmickarna.

En annan TV-iakttagelse – har ni tänkt på att »Mäklarna« på SVT utspelar sig i fulast tänkbara dramaljus? Stockholm på film är så ofta fasadporr, Västerbron i soldis och Arne Domnérus. Här är det rätlinjig förort i torskvit februari, och inte det där som upphetsat brukar kallas betongförort och antyder farliga saker som, eh, graffiti och knivar, utan bara det lojt sovstadsmässiga, pendelbussiga som slår till söder om Globen.
Jag kanske gör mig skyldig till ett slags social slumming på distans nu, men jag tycker verkligen om det.