2006/10/29

Nere sen dag ett




Dagens hjältinna är min kompis Johanna Swanberg som fått en liten intervju med Chandler Burr i dagens K-bilaga i Svenska Dagbladet (jag skrev lite om det här, och om Luca Turin här, och här är en gammal älsklingslänk till Burrs intervju med Sarah Jessica Parker då magnifika »Lovely« släpptes). Johannas text ligger inte på nätet ännu, men med Svenskans nätpubliceringsprinciper blir det väl troligtvis i morgon. Jag läste Burrs spalt på tåget mellan Newark och New Haven häromveckan, bra såklart. Men jag tycker fortfarande Luca Turin har ett friare och mäktigare språk, lite roligare, så storvulet att det nästan, fast bara nästan, tippar över fel sida gränsen. Läs »The Secret of Scent«!

Som den snobb, ängslare och misströstare jag är fruktar jag av diverse anledningar att Chandler Burr mycket väl kan bli Stockholms senaste R.Kelly eller Joan Didion, men jag tänker vara glad ett tag iallafall. Dessutom var jag & Johanna tidiga med det här med parfymsmarthet. Seså, valfri dagstidning, ge nu oss genast en parfymspalt där vi inte behöver knäböja inför annonsmarknadens altare.


ps. Dagens återupptäckt: Shiseidos »Feminité du Bois«. Om du aldrig trott att det kan vara en bra sak att lukta nyregnad tallskog och lite för gammalt portvin är det dags att tänka om.