2006/04/09

Slängkappor, korngryn, stenvalv






Jo, det lär finnas fräscha minimalistlounger och escabecherade havsaborrar i parti & minut i Riga, såklart, men vi ska gå på medeltidsrestaurang istället. (Ja, okej, skratta här). Där ska vi kanske äta det här:

Rabbit meet stewed with prunes and cedar nuts
This dihs was served to the wedding feast of Isabella of Bavaria.The wedding was gorgeous(14 th century)


Eller möjligen, om man var sugen på fisk, vilket man visserligen ytterst sällan är:

Pieces of carp prepared in spicy cognac and dill sauce
Constance, the sister of the King of France Louis, was very persistent toward the food served but this spicy fish could satisfy her requests (11th century)


Det här ska vi nog inte äta, däremot:

Baked pork tongue with cowberry sauce
Visigothic king of Spain Leovigild served this dish to Ansovald and Domigisel, King Chilperic's ambassadors (6th century)


Jag brukade få plastförpacka långa, böjda och gråmatta kotungor då jag sommarjobbade på Konsum. Det må ha varit gott nog åt Ansovald och Domigisel, men jag kom aldrig över det rent visuella äcklet. Att äta någon annans tunga känns lite som att äta någon annans naglar. Eller tänder.

Nu ska jag googla vidare om Riga.


ps. Jag vet ännu inte om jag ska göra reklam för mina avlönade texter här på min nya blogg, men innan jag fattat något principbeslut i den frågan kan jag berätta att jag hade en recension inne på Sydsvenskan Kultur i går, om någon är intresserad. Hot damn, jag måste lära mig göra länkar!