2006/04/09

Söndag

Jag tillämpade den såkallade festmetoden på en middag hos min vän Annina igår – varannan vatten, varannan vin. Fungerade förstås utmärkt. Var så torrnykter i taxin hem att jag inte kom på något slagfärdigt, inte ens minsta lilla, att säga då taxichauffören började prata om Boney M med mig, men det får jag leva med. Någon del av mig inser det komiska i att benämna det just festmetoden, Alkoholkommittén-filmen har gått hur länge, en vecka?, men jag har ju alltid varit ett tacksamt offer för den typen av indoktrinering. Annina hade lagat lammstek och Jenny en tian som vi kom fram till är ett slags tomatiserad frittata. Själv hade jag rört ihop en misslyckad dessert – Nigellas chokladpots som ska bli som ett slags chokladpuddingens Rolls Royce men som under mina händer inte blev mer än dyr och tjock O'boy. I förrgår skulle vi laga hennes kastrullkokta brulée här hemma och det gick också åt helvete. Resultatet blev som slungad keso, ungefär. Vattenbad ska tydligen inte underskattas. Anna Björkman var också på middagen och berättade att hon har en ny blogg. Jag har inte lärt mig lägga in länkar, men den finns på Family Livings hemsida (Bonniers nya Bromma-ish familjemystidning). Om tidningen tänker jag inte uttala mig ännu men Anna är en boren bloggare.

Nu ska vi äta gulasch. Det ser väldigt, hmm, stadigt ut med all lök och all paprika, men med tanke på att vi åker till Riga i övermorgon är det nog lika bra att slå in på den stadigare vägen. Inte för att jag någonsin behövt en ursäkt för det förvisso, så jag ska egentligen inte skylla på Baltikum. Förlåt.